27 dubna, 2023No Comments

Jak často přidávat obsah na sociální sítě?

Tuhle otázku dostávám velmi často. Opet platí, že neexistuje jednotná odpověď, ale je několik doporučení, kterými je dobré se řídit. Pojďme se podívat, jak je to u Facebooku a Instagramu.

 Přidávání obsahu na sociální sítě Facebook a Instagram závisí na několika faktorech, jako jsou cílová skupina, typ obsahu, zvolená platforma a vaše marketingové a komunikační cíle. Obecně platí, že pravidelné přidávání obsahu je důležité pro udržení pozornosti vaší komunity a pro dosažení lepšího organického dosahu.

Ideální frekvence přidávání statických poříspěvků i reels videí je tedy různá. V první řadě bystě měli tvořit kvalitní příspěvky, které sledujícící (vaše zákazníky, hosty) baví. Kvalita je tedy prvotní. I k tomu slouží vypracovaná strategie a komunikační plán, díky kterému si každý den nebudete lámat hlavu s tím, co sdílet. Přečtěte si článek 13 důvodů, proč vytvořit strategii komunikace na sociálních sítích.

Dalším pomocníkem je tabulka s plánem obsahu na jednotlivé dny, které si připravíte s předstihem.

Dost bylo omáčky. 🙂 Jak to vidím já? Podle mých údajů je dostačující tvořit obsah na sítě 3x týdně, tedy 12 příspěvků měsíčně. Je to frekvence, kdy příspěvky stihnou i organicky růst a nepřebije je další příspěvek. Pokud ale má značka, služba co říct a vytváří hodnotu, baví lidi, vzdělává, má nápady a čas na tvorbu trendy videí, klidně to může být každý den. Co se týče Instagram a Facebook Stories, doporučuji je tvořit každý den, ideálně i ve více setech, např. 3 Stories videa z aktuálního dění (běžně jsou předtočená - např. připravujeme kávu, záběr na prostor restaurace, čepování piva apod.)

U každé tvorby obsahu, ať už organického i sponzorovaného, je důležité sledovat metriky, jako jsou zhlédnutí, lajky, sdílení a komentáře, abyste zjistili, jaké příspěvky nejlépe rezonují s vaší cílovou skupinou. Následně podle toho přizpůsobit svůj obsah a frekvenci příspěvků/reels videí. 

Experimentujte s různými formáty obsahu a publikováním v různých časech, abyste zjistili, co funguje nejlépe. Nedoporučuji přidávat pouze statické příspěvky, ale zapojit i formát carousel (rotujícíc formát), reels videa.

Pravidelnou tvorbou obsahu se zákazníkům připomínáte. Pokud už dali váš profil sledovat, chtějí o vás vědět. Ukazujte jim, na co se u vás mohou těšit, co chystáte a co se u vás právě děje. Ukazujte prostor, zákulisí i příjemný personál. Ukažte na sítích, jací jste a budujte si tak s lidmi vztah. Zákazníci brzy jistě dorazí a pokud bude realita taková, jakou očekávali skrz sociální sítě, jistě se budou vracet.

Chcete pomoct v tvorbě obsahu na sociální sítě? Nebo svoji strategii komunikace nebo propagaci zkonzultovat? Napište mi na e-mail jana@jakusova.cz

27 dubna, 2023No Comments

Jaký nastavit rozpočet do placené propagace na sociálních sítích?

Nastavení rozpočtu pro placenou propagaci na sociálních sítích závisí na řadě faktorů, jako je cílová skupina, typ kampaně, velikost publika, tržní podmínky a další faktory. Sepsala jsem několik kroků, které mohou pomoci při nastavování rozpočtu:

  1. Stanovení cílů - Prvním krokem při nastavování rozpočtu je určení cílů kampaně a toho, co se snažíte dosáhnout. Například zvýšení návštěvnosti na vašich webových stránkách, získání nových zákazníků nebo zvýšení prodejů.
  2. Určení cílové skupiny - Následujícím krokem je určení cílové skupiny, kterou chcete oslovit. Pokud víte, kdo jsou vaši cíloví zákazníci, můžete lépe plánovat svou kampaň a nastavit efektivnější rozpočet.
  3. Stanovení typu kampaně - Rozpočet také závisí na typu kampaně, kterou plánujete spustit. Sociální sítě nabízejí různé typy kampaní, jako jsou reklamy na zvýšení povědomí, inzerce pro získání konverzí nebo inzerce na cílenou akci.
  4. Nastavení velikosti publika - Dalším faktorem, který ovlivňuje rozpočet, je velikost publika, které chcete oslovit. Větší publika budou vyžadovat vyšší rozpočty, protože budou vyžadovat více finančních prostředků pro dosažení požadovaných výsledků.
  5. Tržní podmínky - Rozpočet pro inzerování na sociálních sítích také závisí na tržních podmínkách. Například v době před Vánoci bývají ceny inzerce vysoké, protože mnoho firem zvyšuje své reklamní rozpočty v této době.
  6. Testování a optimalizace - Pokud začínáte s placenou propagací na sociálních sítích, můžete začít s menším rozpočtem a postupně ho zvyšovat na základě výsledků kampaně. Je také důležité průběžně testovat a optimalizovat vaše kampaně, aby byly co nejefektivnější.

Z toho vyplývá, že je velmi důležité, jestli se jedná např. o lokální restauraci s jednou pobočkou nebo e-shop působící v celé republice. I tomu by bylo vhodné přizpůsobit rozpočet. Avšak i s menším rozpočtem oslovíte adekvátně velké publikum, které však nevyužije veškerý potenciál.

V případě menšího rozpočtu bych zvolila méně forem propagace a zaměřila se na co nejkvalitnější tvorbu obsahu (krásné fotografie, reels videa, trendy) a častější publikování.

S vybráním vhodné propagace, rozpočtu, vyhodnocování i tvorby poutavého obsahu na sociální sítě vám ráda pomohu. Napište mi na e-mail jana@jakusova.cz a domluvíme se.

27 dubna, 20231 Comment

13 důvodů, proč vytvořit strategii komunikace na sociálních sítích

Proč je důležitá strategie komunikace na sociálních sítích pro restaurace a jiné gastro provozy?

Pro zjednodušení budu v článku používat označení restaurace, ale jedná se i o kavárny, bistra, vinárny, vinařství a další výrobce potravin.

Proč vytvářet strategii komunikace a tvorby obsahu před tím, než začnete publikovat na sociálních sítích? 

Dám vám jednoduché přirovnání. Nevytvořit strategii by bylo jako chtít jet na dovolenou, ale nevymyslet kam. Sedli byste do auta a jeli. Mohla by to být hezká dovolená, ale taky byste mohli být zklamaní, že jsme vlastně měli úplně jiné představy. A tak je to i s vytvořením strategie komunikace na sociálních sítích.

  1. Jasná a jednotná identita pozitivně ovlivňuje vnímání stávajících i budoucích hostů nejen na sociálních sítích.
  1. Usnadní vám práci a pomůže k vyhodnocování aktivit.
  1. Víte, ke komu mluvíte. Cílit na všechny není dobrý nápad. Vždycky je tady nějaká skupina lidí, kteří s vašim podnikem souzní více.
  1. Pravidelnou tvorbou jednotného stylu komunikace budujete důvěru u zákazníků. Mají pravidelný přehled o dění, ulehčujete jim výběr podniku, který mají navštívit na oběd, večeři nebo posezení s přáteli a vědí, že pokud budou mít dotaz nebo připomínku, jste na sítích aktivní a bude jim vyhověno.
  1. Máte jasno v tom,  jakým stylem komunikujete v příspěvcích. Důstojně a elegantně, hravě a vtipně nebo jinak?
  1. Máte plán příspěvků, takzvané noty k tvorbě obsahu. Víte, kdy si příspěvky tvoříte (nebo kdy vám je specialita tvoří) a jak často.
  1. Máte přehled o vhodných formátech příspěvků. Tvoříte statické příspěvky - fotky, natáčíte populární reels videa, videa z fotek, rotující formát fotek (carousel). Jak tyhle formáty střídáte a za jakým účelem?
  1. Vybrali jste si vizuální styl, který reflektuje váš podnik. Jsou fotky a videa spíše v tmavých kontrastních barvách, nebo vzdušné a světlé, hrají barvami? Obsahují fotky text, jaký druh písma? Mají logo nebo jiný grafický prvek? Na to všechno znáte odpověď a ideálně máte grafickou šablonu, která vám usnadní práci.
  1. Máte jasno ve formách propagace, které na sociálních sítích zvolíte.
  1. Víte, jak reagujete na komentáře, dotazy, ale i krizovou kominikaci ve chvíli, kdy je zákazník nespokojen. I to se občas stane v sebelepčím podniku. Je dobré na to být připraven a řešit to s klidnou hlavou. To bývá často problém u majitelů podniků, protože těch se to nejosobněji dotkne. I to je důvod mít na správu sociálních sítí profesionála, který váš podnik taky zbožňuje, ale umí se na situaci dívat z nadhledu.
  1. Máte ujasněný měřitelný cíl, kterého chcete pomocí tvorby obsahu na sociálních sítích a propagací dosáhnout.
  1. Víte, jaký pocit v zákazníkovi zanecháte. Nemyslím tím oběcně dobrý pocit ze skvělého jídla, servisu a prostředí. Ale konkrétněji. Za co vás doporučí dál? Kdy k vám bude chodit? Kdy si vzpomene zase váš podnik navštívit?
  1. A v neposlední řadě máte přehled o aktivitách konkurence. V žádném případě nejde o její kopírování. Ale inspiraci k tomu, jak to dělá ona a v čem být jiný, jak se odlišit. Co třeba dělat a co ne. Nemusí jít nutně o konkurenci ve vašem městě. Inspirací je celá řada a není vyloučeno, že vymyslíte (nebo vymyslíme) něco nového.

Chcete pomoct s vytvořením strategie a efektivní tvorbou obsahu? Napište mi na jana@jakusova.cz a velmi ráda se s vámi domluvím na spolupráci.

Strategii komunikace mohu vytvořit kompletně po vyslechnutí vaší vize, tak mohu fungovat v rámci konzultací.

27 dubna, 2023No Comments

Jak probíhá spolupráce?

Rádi byste svěřili své sociální sítě profesionálovi, ale máte obavy, jak taková spolupráce probíhá a jestli budete rozumět tomu, o čem je řeč?

Zakládám si na tom, aby komunikace se mnou byla bezproblémová a srozumitelná. Není problém mě kontaktovat a domluvit se třeba i na jiném postupu. Pojďme se podívat na nejčastější postup. 🙂

  1. KONTAKTUJTE MĚ - Napište mi e-mail s představením vaší služby a popsáním rozsahu spolupráce. Nezapomeňte prosím připojit odkaz na web a profily na sociálních sítích. Odepíši vám nejpozději do druhého dne.
  1. DOMLUVÍME SI SCHŮZKU - Před začátkem spolupráce si domluvíme hovor nebo schůzku, kde podrobně rozebereme vaší vizi a směr, jakým se budeme při tvorbě obsahu a propagace na sociálních sítích ubírat.
  1. CENOVÁ NABÍDKA - Připravím vám cenovou nabídku na míru. Může se jednat o více variant spolupráce. Nikdy není vhodná jen jedna cesta. Nabídku můžeme prokonzultovat a případně upravit.
  1. SMLOUVA - Aneb pořádek dělá přátele. 🙂 Přeci jen v následujícím kroku dostanu přístup na vaše sociální sítě. Je pro mě důležité, abyste se se mnou ve spolupráci cítili jistě. Smlouvu připravím a dám vám ji k přečtení doplnění údajů. Nemusíte se bát, je to krátké čtení. 🙂 A upravit ji taky můžeme. Spolupráci uzavíráme na dobu určitou i neurčitou. Podepsat ji můžete osobně i elektronicky.
  1. AUDIT & NASTAVENÍ - Pokud už sociální sítě máte, projdu si jejich nastavení a případně ho opravím (všechny kroky změn popíšu v dokumentu). Pokud sociální sítě nemáte, společně je nastavíme, propojíme, založíme reklamní účty, FP pixel, profily zabezpečíme,… zkrátka vše potřebné pro funkční start. 
  1. STRATEGIE KOMUNIKACE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH - Profily jsou technicky v pořádku, teď je na čase určit, jakým stylem budeme komunikovat na Instagramu a Facebooku. Na základě vyslechnutí Vaší vize vypracuji strategii komunikace pro sociální sítě. Pokud bude splňovat Vaše očekávání, budeme podle ní pracovat. Případně dopracuji podle připomínek. Ve strategii je popsána identita komunikace a v budoucnu tak nebude docházet k nesrovnalostem, případným nedorozuměním a záměně tvorby obsahu. Obsah bude jednotný a pro zákazníky jasný, rozpoznatelný, důvěryhodný a sympatický. Jasná a jednotná identita pozitivně ovlivňuje vnímání stávajících i budoucích hostů nejen na sociálních sítích.
  1. MĚSÍČNÍ TVORBA OBSAHU - Příspěvky připravím tak, aby na začátku měsíce už byly schválené a připravené na zveřejnění. Např. do 20. dne v měsíci se domluvíme na tom, co budeme komunikovat. Příspěvky vyfotím/natočím (u sebe v atelieru, pokud se jedná o produkty a recepty, nebo se domluvíme na focení u vás v podniku), fotky graficky upravím, napíšu texty příspěvků a zašlu vám na schválení. Následně dle připomínek upravím nebo naplánuji na zveřejnění. Tím moje práce ale nekončí. Je potřeba nastavit a vést propagaci, každý den dohlížet nad profilem, odpovídat na zprávy a komentáře, tvořit Stories atd., podle domluvené strategie. Už se těším! 🙂
  1. REPORTOVÁNÍ VÝSLEDKŮ - Na začátku dalšího měsíce vám zašlu informace o výsledcích z placené propagace i organické tvorby obsahu. A plán na efektivní tvorbu obsahu a propagace v dalším měsíci.

Zní vám to sympaticky? Tak se pojďme přesunout k prvnímu kroku 🙂 a kontaktujte mě na e-mail jana@jakusova.cz

Těším se na spolupráci!